czwartek, 13 lutego 2014

"Galeria NEPTUN" - wizytówka stolicy Kociewia. Wczoraj, dzieś, a jutro? [MATERIAŁ Z 2008 R.]

Starogard. Po prezentacji materiału na temat Galerii Focus Park zgodnie z zapowiedzią, choć z małym opóźnieniem, czas na galerię, która powstanie po stronie przeciwnej al. Jana Pawła II - pisaliśmy w 2008 r.





Najpierw jednak kilka zdjęć zamiast wstępu.


Kiedyś, ale nie tak dawno

Galeria Neptun zbudowana w czasach PRL-u.

Galeria Neptun dzisiaj

Coś się dzieje.

Ostatni budynek na terenie Neptuna. Jakieś warsztaty jakiejś szkoły.

Galeria Neptun - widok od strony starostwa na kościół św. Wojciecha.


Galeria Neptun. Tuż za tym murem już jest piękna starówka, najściślejsze centrum miasta.


A miało być tak pięknie! - październik 2008


KILKA SŁÓW OD REDAKCJI. Nam się to, co dziś pokazujemy, podoba. Nawet bardzo. Za tydzień można by zestawić obok siebie wizualizacje Galerii "NEPTUN" i "Focus Park". Nie tylko w celu porównania, która galeria ładniejsza. Z deklaracji inwestorów i rozwoju wypadków wynika, że taka wspólna wizualizacja może być urzeczywistniona. Z punktu widzenia mieszkańców miasta będzie to coś niesamowitego - ogromna jego centralna część, poprzemysłowa i strasznie brzydka, dzięki obu inwestorom "wskoczy" w XXI wiek, w standard niczym nie odbiegający od tego, co widzimy w bogatych krajach. Oczywiście inaczej patrzą na to inwestorzy, którzy są dla siebie konkurentami... A teraz dane na temat "Galerii NEPTUN"...


"Neptun" - nawiązanie do tradycji

Przedmiotem inwestycji jest Centrum Usługowo-Handlowo-Rekreacyjne o roboczej nazwie "Galeria NEPTUN", nawiązującej do fabryki obuwia - firmy, która kiedyś zatrudniała ponad 2000 osób i wytwarzała miliony par obuwia rocznie - czytamy w materiałach nadesłanych przez jednego z inwestorów Mariusza Szwarca. - Neptun był kiedyś, obok Polpharmy, chlubą Starogardu Gdańskiego, nazywanego Łodzią Północy. Pamięć o zakładzie nie zginie. Duża część życia tysięcy starogardzian, związanych do dzisiaj emocjonalnie z zakładem i ich rodzin, powinna być upamiętniona. Inwestorzy planują w nowym obiekcie, na miejscu wielkiej fabryki, uroczyście wmurować tablicę pamiątkową, by następne pokolenia nie zapomniały o kawałku historii tego miasta.



W ścisłym centrum

Projektowane obiekty usytuowane są w ścisłym centrum Starogardu Gdańskiego, w obszarze ulic: Pomorskiej, al. Jana Pawła II i Kościuszki, na terenach byłej fabryki Neptun oraz Polpharmy B. Teren graniczy z ważnym szlakiem komunikacyjnym - drogą wojewódzką nr 222 oraz leży w sąsiedztwie drogi krajowej nr 22 (tzw. "berlinka" od Berlin - Królewiec).


Multiplex, kręgielnia itp.

Projektowany obiekt "Galeria NEPTUN" to zespół przestrzeni ogólnodostępnych, w których zlokalizowane będą sklepy różnych branż i różnej wielkości, lokale usługowe i gastronomiczne, duża kręgielnia z pomieszczeniami rekreacyjno-rozrywkowymi, multiplex oraz biura. Obiekt wyposażony będzie w infrastrukturę techniczną, parkingi dla klientów i pomieszczenia obsługi.


Najlepsi specjaliści

Warto zaznaczyć, iż komercjalizację obiektu inwestor powierzył firmie z wieloletnim doświadczeniem, biorącej udział w licznych projektach realizowanych w całej Polsce. Cushman & Wakefield jest wiodącą na świecie firmą świadczącą usługi doradcze na rynku nieruchomości. Zatrudnia ponad 15000 pracowników w 227 biurach w 59 krajach. Firma dostarcza zintegrowane rozwiązania poprzez aktywne doradztwo, realizację inwestycji i zarządzanie w imieniu wynajmujących, najemców i inwestorów na każdym etapie procesu powstawania i eksploatacji nieruchomości. W ramach usług dla sektora handlowego specjaliści Działu Powierzchni Handlowych pracują przy obsłudze centrów handlowych, głównych ulic handlowych oraz centrów sklepów fabrycznych, dostosowując się do indywidualnych potrzeb klientów na każdym etapie inwestycyjnym. Firma Cushman & Wakefield świadczyła usługi między innymi dla firm takich jak: ING Real Estate, Carrefour, Fortis, Globe Trade Centre, Hines Polska, Inter IKEA Centre Polska S.A., JWK Invest, Neinver czy Tesco. Centra handlowe, za których komercjalizację odpowiadała firma Cushman & Wakefield, to między innymi: Galeria Mokotów (Warszawa), Alfa Centrum (Gdańsk, Białystok), Stary Browar (Poznań), Madison (Gdańsk), Matarnia (Gdańsk), Galeria Kazimierz (Kraków) czy Złote Tarasy (Warszawa).


Również McDonald"s

A oto wypowiedź Marka Noetzela, Starszego Negocjatora z Działu Powierzchni Handlowych Cushman & Wakefield:

"Przeprowadziliśmy wstępne rozmowy z czołowymi polskimi i międzynarodowymi firmami handlowymi takimi jak między innymi: LPP (RESERVED, CROPP), Stokrotka, Deichmann, CCC, Rossmann.
W planowanej galerii handlowo-rozrywkowej wiedzielibyśmy także takie marki jak McDonald"s czy KFC. Ponieważ w Starogardzie jest duże zapotrzebowanie na delikatesy, przedstawiliśmy projekt Bomi - bardzo rozpoznawalnej w regionie marce. Poważnie rozważamy również multiplex, jako dopełnienie oferty rozrywkowej centrum. Około 20 - 25 procent powierzchni najmu przewidziane jest dla lokalnych firm, z którymi chcemy współpracować. Zainteresowanie Starogardem jest bardzo duże, ale w obliczu planowanego konkurencyjnego projektu należy zaznaczyć, iż sukces na rynku starogardzkim odniesie galeria handlowa, która będzie miała ciekawszą ofertę dla najemców i klientów, będąc jednocześnie lepiej skomunikowana z miastem i regionem. Procedury związane z uchwalaniem planu miejscowego trwają i uważam, że ich wynik będzie decydujący dla losów inwestycji. W interesie wszystkich powinno być uchwalenie takiego planu miejscowego, który pozwoli na realizację inwestycji komercyjnych w centrum, z jednoczesnym zachowaniem terenów zielonych, parków, skwerów etc. "Galeria NEPTUN" jest przykładem takiej inwestycji - przyczyni się do rewitalizacji centrum (inwestycja w miejscu starej fabryki), powrotu handlu przy jednoczesnym zachowaniu innych funkcji miejskich."


Podstawowe dane

A oto podstawowe dane dotyczące inwestycji:

Wartość inwestycji: ok. 120 mln złotych

Podstawowe wymiary projektowanej inwestycji:

Powierzchnia całkowita: ok. 41 tys. m kw.

Powierzchnia najmu: ok. 20 tys. m kw.

powierzchnia terenu ok. 26.765 m kw.

powierzchnia zabudowy ok. 16.160 m kw.

Liczba miejsc parkingowych na terenie posesji inwestora: 500


Reprezentacyjny charakter

Z uwagi na strukturę przestrzenną miasta projekt Centrum Usługowo-Handlowo-Rekreacyjnego przewiduje zabudowę kwartału w obszarze wyżej wymienionych ulic w takim kształcie, aby nowa inwestycja była dobrze wkomponowana w zabudowę otaczającą i odpowiadała charakterystycznemu pierzejowemu ukształtowaniu zabudowy miasta. Wprowadzenie pierzejowej zabudowy w tym użytkowanym obszarze śródmieścia Starogardu nada temu rejonowi miasta reprezentacyjny charakter.

Pasaż - główny akcent

Głównym akcentem proponowanej zabudowy jest projektowany pasaż przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego w osi północ-południe, łączący park miejski na rzeką Wierzycą z terenami osiedli mieszkaniowych. W centralnej części pasażu teren przeznaczono na funkcje placu oraz parku z dobrej jakości małą architekturą, jak woda z fontannami, zielony labirynt, duża ilość ogródków wypoczynkowych. Nie zapomniano o drodze dla rowerzystów i miejscach zabaw dla milusińskich. Pierzeja spacerowa dzięki otoczeniu wieloma jednostkami gastronomicznymi i rozrywkowymi będzie tętniła życiem do późnych godzin nocnych.

W osi wschód - zachód planuje się drogę dojazdową do parkingów, zaopatrzenia. Droga wraz z chodnikami i trasą rowerową połączy al. Jana Pawła z ulicą Lubichowską.


Co na czterech poziomach

Planowany obiekt ma pełnić funkcje handlowe i usługowe. Pomieszczenia handlowe i usługowe zajmować będą parter, I piętro i część II piętra. Na parterze wydzielono powierzchnię na restaurację sieciową z bezpośrednim dostępem dla osób zmotoryzowanych. Część II piętra zostanie przeznaczona na dużą kręgielnię z pomieszczeniami rekreacyjno-rozrywkowymi oraz biura. Parkingi dla samochodów osobowych zlokalizowano w kondygnacji podziemnej.


Architektura wysokiej jakości

Z uwagi na tak ważną w mieście lokalizację planowany obiekt prezentować będzie wysokiej jakości architekturę. Na wysoką jakość architektury (elewacje, wnętrza) będą wpływać użyte materiały takie jak: ceramika elewacyjna, szkło, kamień naturalny, masy sztukatorsko-tynkarskie, stal nierdzewna. Elewacje reprezentacyjne (od strony al. Jana Pawła II i ul. Pomorskiej) zaprojektowane są z podziałem fasad na mniejsze sekcje z zaakcentowaniem stref wejściowych.

Charakter wszystkich elewacji projektowanej zabudowy będzie odpowiadał współczesnym tendencjom w architekturze z zachowaniem specyfiki lokalnej architektury Starogardu.

Podsumowanie, czyli...

miejsce na spacer z dziewczyną

"Galeria NEPTUN" zapewni miastu atrakcyjne centrum handlowo-usługowe łączące funkcję komercyjną z rekreacyjną. Duża powierzchnia działki, bardzo dobre położenie i skomunikowanie z głównymi arteriami Starogardu zapewni mieszkańcom przestrzeń publiczną odizolowaną od hałasu samochodów. Będzie to możliwe, gdyż inwestorzy chcą zabudować około 60 procent działki.

- Przestrzeń publiczna powinna być "sercem miasta", tym co jednoczy mieszkańców, tym co pozwala im się identyfikować z miastem - czytamy w opracowaniu. - Rynki, place, parki, bulwary to miejsca, gdzie bez problemu możemy spotkać się ze znajomymi, wypić piwko, pogadać, przejść się z dziewczyną, zabrać swoich milusińskich na spacer połączony z zabawą. To ta przestrzeń, która pozwala nam żyć i oddychać. Zadbamy o tereny zielone, sprawimy, by stały się miejscem odpoczynku i rekreacji dla mieszkańców nie tylko do godziny 22, gdy zwyczajowo zamykane są galerie handlowe. Sąsiedztwo naszej galerii będzie tętniło życiem do późnych godzin nocnych, postaramy się, aby ten kwartał stał się wizytówką stolicy Kociewia - aby przyciągał rzesze mieszkańców miasta i okolic, aby pobudził rozwój turystyki. My projektanci oraz przede wszystkim inwestorzy dopilnujemy, aby ta szansa nie została zmarnowana.

Oprac. Piotr Madanecki


Zdjęcia

"Galeria NEPTUN".

Będzie też i fontanna.

Widok od skrzyżowania ulic Pomorskiej - al. Jana Pawła II

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz