środa, 10 marca 2004

Maturzyści, zróbcie powtórkę!

Dla tegorocznych maturzystów początek marca minął pod znakiem próbnych matur. Tuż po 2-tygodniowym wypoczynku (feriach zimowych) czwartoklasiści zmagali się z tematami, które przygotowali dla nich nauczyciele. Pierwszy stres mają za sobą uczniowie I i II Liceum Ogólnokształcącego w Starogardzie. Chcemy podzielić się z wami - kochani maturzyści (wszystkimi!) pisemnymi tematami maturalnymi w obu szkołach.
Obowiązkowy polski
Zacznijmy od przedmiotu obowiązkowego na maturze pisemnej - od języka polskiego. W starym ogólniaku tematy były następujące:
1. "Celem życia ludzkiego jest szczęście. Kto z nas jednak wie jak je osiągnąć?" - J.J. Rousseau - bohaterowie literaccy w poszukiwaniu szczęścia.2. "Burzliwe są lata młodości..."- S. Garczyński "Wacława dzieje".
Młodość jako temat w wybranych dziełach literatury polskiej i obcej.
3. Lektura książki - ucieczka od rzeczywistości, czy droga do niej?
Rozważ w związku ze znanymi ci utworami literackimi.
4. Dokonaj analizy i interpretacji: wiersza W. Szymborskiej "Bal" lub prozy Z. Herberta "Prometeusz".

II LO zmagało się z zupełnie innymi tematami. Temat pierwszy brzmiał następująco: "Nieszczęścia zsyłane są nam po to, abyśmy uważniej przyjrzeli się swojemu życiu" - Mikołaj Gogol. Maturzyści musieli rozważyć w oparciu o lektury różnych epok, jak negatywne doświadczenia życiowe kształtowały postawy bohaterów literackich.

Temat drugi: "Oblicza ludzkiej obojętności utrwalone w literaturze XIX i XX wieku". Tu trzeba było odwołać się do swoich przemyśleń. No i temat następny, czyli trzeci: "Zwyciężać jest rzeczą ludzką". Zadaniem czwartoklasistów była ocena słuszności myśli , odnosząc się do losów bohaterów różnych czasów. W czwartym do wyboru były albo wiersz Ernesta Brylla "Przeprowadzka" lub fragment prozy Zbigniewa Herberta "Dom". Tutaj tradycyjnie należało dany utwór przeanalizować i dokonać jego interpretacji.

Popularna matematyka
Warto zauważyć, że jako drugi przedmiot tegoroczni maturzyści najczęściej wybierali historię, biologię i matematykę. W II Liceum Ogólnokształcącym na 287 osób aż 109 wybrało jako drugi przedmiot matematykę. Maturę pisemną z historii będzie pisało 35 osób, a z biologii również sporo, bo aż 80 uczniów. W I Liceum Ogólnokształcącym na 216 uczniów klas maturalnych również większość, bo 92 osoby, będzie zmagała się na egzaminie dojrzałości z zadaniami matematycznymi. 44 osoby z historią, a 29 - z biologią. Tak liczbowo rozkłada się to w obu szkołach. Pominęliśmy zadania z matematyki. I teraz w telegraficznym skrócie wymienimy tematy z biologii i historii.

Biologia w I LO
1. Na wybranych przykładach przedstaw zasadniczą rolę witamin, enzymów i hormonów w regulacji procesów życiowych organizmu.
2. Uzasadnij, że rośliny nasienne stanowią najbardziej postępową i zróżnicowaną grupę królestwa roślin.
3. Mechanizmy dziedziczenia i ekspresji informacji genetycznej. Biologia w II LO
1. Rola biokatalizatorów w procesach życiowych organizmów.
2. dziedziczność jako podstawowa cecha organizmów.
3. biologia jako nauka o życiu- zestaw zadań.

Z historii udało nam się zdobyć tematy jedynie w II LO. Oto one:
1. Kultura i spuścizna europejskiego średniowiecza. Scharakteryzuj jej przejawy, rolę Kościoła i uzasadnij, że miała ona uniwersalistyczny charakter.
2. polityka zagraniczna Ii Rzeczypospolitej na tle sytuacji międzynarodowej w 20-leciu międzywojennym.
3. Źródła. Część I obejmowała analizę źródeł, a część II wypracowanie na temat: "Kryzys państwa polskiego w XVII i XVIII".

Jak było? Niech na ten temat wypowiedzą się sami piszący:


Karolina Buczyńska
- Pisałam z matematyki. Trzeba przyznać, ze zadania nie były trudne. Można powiedzieć, ze były podobne do tych z poprzednich lat. Był przebieg zmienności funkcji, trzeba było obliczyć również V i Pc (objętość i pole całkowite) ostrosłupa. Były ciągi, rachunek prawdopodobieństwa i jeszcze zbiory. Prawdziwa matura na pewno będzie trudniejsza. Chociaż ten, kto uczy się na bieżąco, nigdy nie ma problemów. Mam nadzieję, ze wszystko będzie ok.

Adam Becker
- Ja zmagałem się z językiem niemieckim. Do tej pory myślałem, że jestem dobry z niemca, ale po tych zadaniach, które były na próbnej, normalnie zwątpiłem. Były bardzo trudne. Jeśli ktoś pisze maturę z języka obcego, to ma zestaw standardowy: pisanie ze słuchu, czytanie tekstu ze zrozumieniem, gramatykę i napisanie wypracowania na jeden z trzech tematów. Ja wybrałem temat o zdrowiu. Zdrowie ważniejsze, niż wszystko. Były jeszcze dwa inne. Jeden dotyczył reklamy, a tego trzeciego naprawdę nie pamiętam. Teraz ogólnie jestem załamany,

Ola Plumbaum
- Biologia nie była łatwa. Wydaje mi się, że tematy opisowe były znacznie trudniejsze, niż zadania. Może dlatego na dwa pierwsze tematy pisały zaledwie 3 osoby, a na trzeci cała reszta. Było trudno, bo test był przekrojowy i praktycznie obejmował całą biologia, która mieliśmy przez 4 lata nauki. Mi największą trudność sprawiły zadania dotyczące genetyki. Może dlatego, że najsłabiej byłam z tego przygotowana. Do maja zostało jeszcze trochę czasu, więc liczę na to, że zdążę nadrobić wszystkie zaległości.

(il)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz